Większość firm prowadzi jakieś działania marketingowe, a różnorodność najróżniejszych sposobów jest bardzo duża. Jedną z nich jest wręczanie klientom różnych reklamowych gadżetów. Praktyki takie cieszą się coraz większą popularnością, ponieważ w rękach sprawnych marketingowców mają po prostu dużą skuteczność. I nie chodzi o bezpośrednie przełożenie na wyniki sprzedaży, ponieważ gadżety reklamowe przeważnie tego nie dają wprost. Dużo istotniejsze jest budowanie rozpoznawalności marki na konkurencyjnym rynku czy większa lojalność odbiorców.
Wszyscy lubimy otrzymywać prezenty, i wielu z nas z tego powodu czuje się w jakiś sposób zobowiązanych, zjawisko to powszechnie jest znane w psychologii. Takim sposobem przy pomocy normalnego pendriva czy kubka, który trafi do rąk odpowiedniej osoby, da się utrzymać czy zdobyć zamówienia o dużo wyższych wartościach. Tego typu gadżety dla firm, jeśli mają na sobie logo firmy, na trwałe się pojawiają u niejednej osoby. Szczególnie jeżeli są praktyczne i użyteczne, to po prostu ludzie chętnie z nich korzystają, a przy okazji cały czas widzą daną markę.
A to naprawdę przekłada się bardzo mocno na poziom lojalności podczas kolejnych zakupów. Dużą rolę odgrywa również sama konkurencja. Jeżeli wszystkie firmy z branży przy każdej możliwej okazji wręczają swoim klientom gadżety reklamowe z logo, to jeśli się nie chce pozostać w tyle należy to samo robić. Inaczej zostanie się zapamiętanym jako ktoś, kto nie dba o relacje z klientami i nie chce im nawet symbolicznego kubka sprezentować.